இரண்டாங் கிளை: புகழ்
SECOND
BRANCH: GLORY
ஞாயிறு
SUN
(1)
ஒளி தருவது யாது? தீராத இளமையுடையது யாது?
வெய்யவன் யாவன்? இன்பம் எவனுடையது? மழை எவன் தருகின்றான்?
கண் எவனுடையது? உணி எவன் தருகின்றான்?
புகழ் எவன் தருகின்றான்?
புகழ் எவனுக்குரியது? அறிவு எதுபோல் சுடரும்?
அறிவுத் தெய்வத்தின் கோயில் எது?
ஞாயிறு. அது நன்று.
What gives light?
What is ever
youthful?
Who gives heat?
Whose is
happiness?
Who gives rain?
Whose is the eye? Sight
Who gives food?
Who gives
worthiness of praise? (Brahman)
Whose is all the
praises? (Brahman)
What will
knowledge shine like?
As
the vision of Brahman
Which is the
temple of the God of Knowledge?
Witness
state of the Self which is the abode of knowledge
Sun! It is
good!
(2)
நீ ஒளி , நீ சுடர், நீ விளக்கம், நீ காட்சி.
மின்னல், இரத்தினம், கனல், தீக் கொழுந்து- இவையெல்லாம் நினது திகழ்ச்சி.
கண் நினது வீடு.
புகழ், வீரம்- இவை நினது லீலை.
அறிவு நின் குறி. அறிவின் குறி நீ.
நீ சுடுகின்றாய், வாழ்க.
நீ காட்டுகின்றாய், வாழ்க.
உயிர் துருகின்றாய், உடல் தருகின்றாய், வளர்க்கின்றாய், மாய்க்கின்றாய்,
நீர் தருகின்றாய், காற்றை வீசுகின்றாய், வாழ்க.
You are light.
You are burning
flame.
You are the seen.
(All that is perceived)
Lightning,
precious stone, burning, blazing fire, - all these are your doings.
Eye is your abode.
Glory and valor –
these are your sports.
Knowledge is your
symbol.
You are the symbol
of knowledge.
You
are the symbol of Brahman, the principle of Knowledge.
Sun
alone is prayed for in the Gaayatri Mantra
You burn. (As the
Jeeva)
You be praised.
You reveal. (As
Consciousness)
You be praised.
You give us the
life.
You give us the
body.
You make it grow.
You destroy it.
You give water.
You blow the wind.
You be praised!
(3)
வைகறையின் செம்மை இனிது.
மலர்கள் போல நகைக்கும் உஷை வாழ்க!
உஷையை நாங்கள் தொழுகின்றோம்.
அவள் திரு. அவள் விழிப்புத் தருகின்றாள். தெளிவு தருகின்றாள்.
உயிர் தருகின்றாள். ஊக்கந் தருகின்றாள்.
அழகு தருகின்றாள், கவிதை தருகின்றாள்,
அவள் வாழ்க.
அவள் தேன்
சித்த வண்டு அவளை விரும்புகின்றது.
அவள் அமுதம், அவள் இறப்பதில்லை. வலிமையுடன் கலக்கின்றாள். வலிமைதான் அழகுடன் கலக்கும்,
இனிமை மிகவும் பெரிது.
வட மேருவிலே பலவாகத் தொடர்ந்து தருவாள்.
வானடியைச் சூழ நகைத்துத் திரிவாள்.
அவளுடைய நகைப்புக்கள் வாழ்க.
தெற்கே நமக்கு ஒருத்தியாக வருகின்றாள், அன்பு மிகுதியால்.
ஒன்று பலவினும் இனி தன்றோ?
வைகறை நன்று. அதனை வாழ்த்துகின்றோம்.
The redness of the
early sunrise time is pleasing.
May Ushaa (Goddess
of Dawn) who smiles like the flowers be praised!
The
Saattvic state of the mind before the realization of the Self, is pleasing like
Ushaa, the Goddess of Dawn.
We worship Ushaa.
She is Goddess.
She gives us the
awakening.
She gives clarity.
She gives life.
She gives
encouragement.
She gives beauty.
She gives poem.
May she be
praised!
She is honey.
The
pure state of the mind before the rise of Brahman-state is blissful.
The mind-bee
desires her.
She is nectar. She
does not die.
Goodness
does not vanish off. It adds strength to the mind.
She unites with
strength. Strength alone unites with beauty.
The bliss of the
union is great.
She rises in the Golden Meru
Mountain in the God-world
and will come as many and bless us.
In
Vedas, Ushaa is said to be many, totaling all the previous ones.
Here
it means, Goodness expresses in many ways.
She will wander
under the sky laughing and sporting.
May her laughter
be praised!
Goodness
gives unique happiness.
At South she comes
to us singly, due to excessive affection for us.
But
in this world of mortals, she is only one deity.
Better
have the one good thought of liberation than master all virtues.
Is not one more
pleasing than many?
That
itself will take you to the Supreme state of Brahman beyond all the good and
bad.
Early morning is
good.
Sattva
that foretells the state of Self that will arise- is good.
We praise it.
(4)
நீ சுடுகின்றாய்.நீ வருத்தந் தருகின்றாய்.
நீ விடாய் தருகின்றாய். சோர்வு தருகின்றாய். பசி தருகின்றாய்.
இவை இனியன.
நீ கடல்நீரை வற்றடிக்கிறாய். இனியமழை தருகின்றாய்.
வான வெளியிலே விளக்கேற்றுகிறாய். இருளைத் தின்று விடுகின்றாய்.
நீ வாழ்க.
Brahman
is everything that we feel.
You burn.
You give distress.
You give thirst.
You give fatigue.
You give hunger.
All these are
pleasant.
because
Brahman is the essence of all.
Brahman
is the Sun of Knowledge!
You dry up the
ocean water. (All attachments to the world)
You give pleasing
rains. (Give the necessary help in the path of knowledge.)
You light up the
sky. (You light up my intellect).
You devour the
darkness. (You remove ignorance.)
May we praise you!
(5)
ஞாயிறே, இருளை என்ன செய்துவிட்டாய்?
ஓட்டினாயா? கொன்றாயா? விழுங்கிவிட்டாயா?
கட்டி முத்தமிட்டு நின் கதிர்களாகிய கைகளால் மறைத்துவிட்டாயா?
இருள் நினக்குப் பகையா?
இருள் நின் உணவுப் பொருளா?
அது நின் காதலியா?
இரவெல்லாம் நின்னைக் காணாத மயக்கத்தால் இருண்டிருந்ததா?
நின்னைக் கண்டவுடன் நின்னொளி தானுங்கொண்டு நின்னைக் கலந்துவிட்டதா?
நீங்கள் இருவரும் ஒருதாய் வயிற்றுக் குழந்தைகளா?
முன்னும் பின்னுமாக வந்து உலகத்தைக் காக்கும்படி உங்கள் தாய்
ஏவி யிருக்கிறாளா?
உங்களுக்கு மரண மில்லையா?
நீங்கள் அமுதமா?
உங்களைப் புகழ்கின்றேன்,
ஞாயிறே,உன்னைப் புகழ்கின்றேன்.
Knowledge
destroys ignorance completely.
Hey Sun! What did
you do to the darkness?
Did you chase it
away? Did you kill it? Did you devour it?
Did you embrace
her, kiss her and cover her up with your rays (hands)?
Is darkness your
enemy?
Is darkness your
food?
Is darkness your
beloved?
Was she dark
(hidden in the mind) because she did not see you all through the night?
When she saw you,
did it absorb your luster and got absorbed into you?
Are you both the
children of the same mother?
Has your mother
sent you to protect the world one after the other?
Is there no death
for you? Are you immortal?
I praise you.
Sun I praise you.
(6)
ஒளியே,நீ யார்? ஞாயிற்றின்
மகளா?
அன்று, நீ ஞாயிற்றின்
உயிர். அதன் தெய்வம்.
ஞாயிற்றினிடத்தே நின்னைத்தான்
புகழ்கின்றோம்.
ஞாயிற்றின் வடிவம்,
உடல் நீ.
உயர் ஒளியே நீ எப்போது
தோன்றியான்?
நின்னை யாவர் படைத்தனர்?
ஒளியே நீ யார்? உனதியல்பு
யாது?
நீ அறிவின் மகள் போலும். அறிவுதான் தூங்கிக்கிடக்கும்.
தெளிவு நீ போலும். அறிவின் உடல் போலும்.
ஒளியே நினக்கு வானவெளி எத்தனை நாட் பழக்கம்?
உனக்கு அதனிடத்தே இவ்வகைப் பட்ட அன்பு யாது பற்றியது?
அதனுடன் நீ எப்படி இரண்டறக் கலக்கிறாய்?
உங்களையெல்லாம் படைத்தவள் வித்தைக்காரி.
அவள் மோஹினி.மாயக்காரி.
அவளைத் தொழுகின்றோம்.
ஒளியே,வாழ்க!
The
perceiver of the perceived world we see is in essence Brahman, the Self!
Light! (Perceiver
of the World/Aatman/Self)
Who are you?
Are you the
daughter of Sun (Brahman)?
No, you are the
life-essence of Sun; Sun’s God.
We praise you
alone, when we praise the Sun.
You are the shape,
body of the Sun (Brahman).
Hey Supreme light!
When did you appear?
Who created you?
Hey Light! Who are
you? What is your nature?
You must be the
daughter of knowledge.
Knowledge
of the Self is hidden by the knowledge of the world.
(Self-) Knowledge
will be sleeping.
You must be the
clarity. (Clear vision of Truth)
You must be the
body of knowledge.
Hey Light! How long have you known the sky (expanse of emptiness)?
What makes you
have love towards it?
How do you mix it
with completely?
The one who made
you all is a magician. (Maayaa)
She is a deluding
lady.
She is a
trickster.
We praise her.
Hey light! Be
praised!
No comments:
Post a Comment